El “poble” de Sant’Egidio va omplir la basílica per a la celebració i la festa: gent de totes les edats juntament amb ancians amb problemes, persones sense llar, persones amb discapacitat, refugiats que han arribat amb els corredors humanitaris i representants de les institucions, com ara Laura Mattarella, el ministre Piantendosi i l’alcalde Gualtieri. El cardenal Reina va afirmar: “La profecia de Sant’Egidio és a la força de ser família i crear relacions”. Impagliazzo: “En una audiència, aquest matí el papa Francesc ha dit: Seguiu construint la pau a Roma i al món”.
Una missa solemne i una festa de poble a Sant Pau Extramurs han servit per celebrar el 57 aniversari de Sant’Egidio. A la seva homilia el cardenal Baldassare Reina, comentant les lectures de la litúrgia, ha dit: “En un temps en què experimentem una soledat que és font d’angoixa i de patiment per a molts, és important repetir que no és bo que l’home estigui sol, no és bo deixar enrere ningú. No podem acceptar que ningú sigui esclafat per la pobresa, el patiment, la malaltia o qualsevol forma de problema”. “La força de ser família i de crear relacions –ha continuat dient el cardenal vicari– és la profecia de la Comunitat de Sant’Egidio, en el seu treball per la pau i de diàleg entre diferents religions”. Agraint a la Comunitat “pel bé que ha fet, pels ponts que ha construït i per les llavors d’esperança que ha llançat”, ha convidat a “mirar el futur amb esperança”, sabent que el Senyor seguirà “beneint i acompanyant els passos de la Comunitat de Sant’Egidio”.
El president de Sant’Egidio, Marco Impagliazzo, en la seva salutació en acabar la litúrgia, ha volgut recordar que Sant’Egidio “se sent romana també pel sentiment d’aquella obertura universal que caracteritza aquesta ciutat i sobretot la seva Església”. “Aquest matí –ha afegit Impagliazzo– he tingut la joia de ser rebut pel papa Francesc, que m’ha demanat que transmeti la seva benedicció a la Comunitat, el seu suport i el seu agraïment per estar sempre de part dels pobres i, en aquest temps, especialment dels migrants amb els corredors humanitaris. I ens convida a seguir avançant pel camí de construir la pau en aquesta ciutat i en tots els llocs difícils on viu la Comunitat”.
La basílica s’ha omplert d’una gentada des de primera hora de la tarda amb el “poble de Sant’Egidio”, gent de totes les edats, provinents de tots els barris de la capital, juntament amb els pobres que la formen, molts amics que n’acompanyen el camí, representantes de les institucions (entre altres, Laura Mattarella, el ministre Matteo Piantendosi i l’alcalde Roberto Gualtieri), esglésies cristianes (han concelebrat els cardenals Kasper, Gugerotti, Harvey i Bassetti) i altres religions.
En acabar la celebració tots han participat a la festa: ancians amb problemes, als que Sant’Egidio ajuda especialment, persones sense llar, algunes de les quals han deixat el carrer gràcies a l’ajuda de la Comunitat, persones amb discapacitat, moltes de les quals segueixen itineraris artístics i laborals, els “nous italians” ja integrats al país, i refugiats que han arribat amb els corredors humanitaris. També un grup de refugiats ucraïnesos, afectats per un conflicte que aquest mes està arribant dolorosament als tres anys.
La festa de Roma ha estat només la primera de moltes més que viurem en els més de 70 països en què està present Sant’Egidio, des d’Europa fins a Àfrica, des d’Àsia fins a Amèrica Llatina.